Wifi in Rotterdamse bussen is een luxe en overbodige investering

De Rotterdamse bussen krijgen wifi aan boord. Reizigers kunnen nu al in sommige bussen gebruik maken van het gratis internet, maar volgens vervoersbedrijf RET zullen naar verwachting alle bussen rond kerst voorzien zijn van wifi. Bovendien zullen er op belangrijke overstappunten in totaal dertien digitale servicezuilen worden geplaatst, waarop reizigers actuele reisinformatie kunnen opvragen en desgewenst kunnen uitprinten. Door deze mogelijkheid trekt het openbaar vervoer meer passagiers, wat meer inkomsten betekent en zodoende minder bezuinigingen, denkt de RET. De vraag is echter wat deze voorzieningen gaan kosten en of wifi en digitale servicezuilen wel de hoogste prioriteit hebben. Of kan het vervoersbedrijf beter investeren in andere dingen, zoals op tijd rijdende bussen en het goedkoper of zelfs gratis maken van het reizen met de bus?

Het is typisch Nederlands om over alles te klagen en te zeuren. Het weer is niet altijd goed, de politiek is een belabberd zootje, de treinen rijden nooit eens op tijd of er staat weer een verschrikkelijke file. Vooral vertragingen of problemen met het openbaar vervoer staat hoog op ons klaaglijstje. Na een zoekterm als RET of NS invoeren op Twitter stroomt de tijdlijn over van klachten. Metro’s staan stil, bussen komen te vroeg of te laat en de treinen liggen weer eens overhoop vanwege het ‘winterse weer’. Niemand die klaagt over de niet werkende wifi in de openbaar vervoersmiddelen. Ik vraag me af hoeveel gebruik er zal worden gemaakt van wifi in de bus.

Voor de trein begrijp ik dat het handig is, veel werkende mensen reizen met de trein en vaak zijn dat langere afstanden. Bovendien kun je in de trein op je gemak en lekker zitten met je laptop op je schoot of op een uitklapbaar tafeltje. Maar de bus? Naar mijn idee reizen vooral studenten, die al internet op hun mobiel hebben, en ouderen, waarvan 90 procent geen internet gebruikt, met de bus. Plus het feit dat de busreizen over het algemeen vrij kort zijn. Dan heb ik het nog niet over de streekbussen, de voormalige Connexxion, maar over de stadsbussen, waar mensen volgens mij niet langer dan 30 minuten in zitten en het overgrote deel zelfs maar tien à vijftien minuten. Ik kan me niet voorstellen dat mensen echt blij zullen zijn dat ze nu in die tien minuutjes in de bus gebruik kunnen maken van wifi. Daarbovenop komt dan dat de bus niet de meest gemakkelijke plek is om te werken. De plaatsen zijn smaller en beperkter dan in de trein, waardoor het ook veel voorkomt dat mensen in de bus moeten staan, zeker tijdens de spits.

Wifi is een luxe investering, waar de RET ook kan investeren in andere dingen die mogelijk een hogere prioriteit bij de reizigers hebben. Waaronder bijvoorbeeld het op tijd rijden van de bus. Vertragingen leiden tot het missen van aansluitingen of bussen rijden te vroeg waardoor mensen hun bus missen en moeten wachten op de volgende, die  afhankelijk van de locatie misschien wel pas na 20 minuten komt. Als de RET meer reizigers wilt trekken, dan kunnen ze beter andere lokmiddelen gebruiken. Want wat lokt beter dan goedkoper of zelfs gratis reizen? Dan laten mensen de auto wel staan!

3 thoughts on “Wifi in Rotterdamse bussen is een luxe en overbodige investering

  1. Anouk

    Wifi in een bus vind ik een beetje zinloos… als ik internet, doe ik dit mobiel met 3G. Laptop of tablet pak ik er niet snel bij, alleen in de trein.

  2. Lauradenkt

    Ik ben er niet op tegen, maar het geld kan inderdaad wel beter besteed worden. Ik ga vaak met de bus vanuit Oegstgeest met Arriva en daar zit wel wifi in, maar die doet het niet altijd, dus dan heb je er alsnog niets aan :P

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *