Awesome roadtrip door West-USA

Het is alweer negen (!) weken geleden. Negen weken dat we terugkwamen van een waanzinnige roadtrip door West-USA. Twaalf weken dat we vol verwachtingen vertrokken. Dus hier dan eindelijk eenreisverslag in een notendop van drie weken rondreizen door zeven staten. Van Denver naar Los Angeles.

dances-with-wolves

Zondag 31 augustus vertrokken met beide moeders naar Schiphol. Om 10.20 uur vlogen we naar Minneapolis om daar over te stappen naar onze eerste bestemming Denver, Colorado.  We komen om 16.30 uur lokale tijd aan. Op Minneapolis duurde het wel wat lang. In een ellenlange rij moesten we de douane door. Dat vond ik wel spannend, als eerste-keer-buiten-Europa-reizende. Vingerafdrukken, pasfoto en een paar vragen later konden we doorlopen en moesten we onze bagage ophalen en weer inchecken. Een beetje omslachtig maar ach…

Het vliegen was een hele ervaring. Heel vlogen we met Delta en terug met KLM. Heerlijk een schermpje met spelletjes, films en series. Van slapen komt dan niet veel terecht. En daarnaast verwend worden met eten, hapjes en allerlei drinken. Aangekomen in Denver was het met de bus naar de autoverhuur. Hier ging er wat mis. Na een gesprek aan de balie, kwamen we erachter dat onze creditcard niet geldig was. Die we bij ons hadden was verlopen in juni en de nieuwe hadden we dus niet bij ons. Help! Want wat moesten we in USA zonder creditcard? Een auto huren was in ieder geval niet mogelijk. Vriendjelief zat uren aan de telefoon met de VISA en was in gesprek met de manager van de autohuur en in de tussentijd zat ik zielig alleen op een bankje buiten met de koffers. Uiteindelijk ging het die avond niet meer lukken, er werd een noodkaart aangevraagd vanuit Amerika, maar daarvoor moest Nederland toestemming geven en dat kon wel een paar uur duren. Dus pakten we de bus terug naar het vliegveld om vanaf daar een taxi te nemen naar het hotel. 70 dollar armer was het eten en slapen. We waren gesloopt, zowel fysiek als mentaal. De volgende dag ontbijt, en weer met de taxi naar autoverhuur. De toestemming was er, de noodkaart zou de volgende ochtend in Cheyenne worden bezorgd. Maar dan moesten we daar wel komen. Na een lang gesprek met de manager en nog wat heen en weer gebel kregen we dan een auto. En wat voor één! Blij als een klein kind dat we waren met de zilveren Santa Fé. Onze droomvakantie kon eindelijk beginnen. Even later zaten we in de auto op weg naar Cheyenne. Waar de volgende ochtend Thank God de noodkaart bij de receptie voor ons klaar lag.

IMG_0652IMG_0712IMG_0715

Nu ga ik er iets meer in vogelvlucht doorheen, want anders wordt dit wel een hele lange blogpost. Er is me veel gevraagd wat nu het mooiste/gaafste van de reis was. Een ontzettend moeilijke vraag om te beantwoorden. Alles. Maar natuurlijk kan ik wel een top 3 maken. Dus hieronder in chronologische volgorde.

Yellowstone
Hier keek ik echt heel erg naar uit. We hadden twee dagen. Dag 1 reden we over de bovenkant, we overnachtten in West-Yellowstone en dag 2 reden over de onderkant verder naar Jackson. Wat was dit ontzettend gaaf! Ik heb er bijna geen woorden voor. Een waanzinnig groot, prachtig natuurpark. Waar je makkelijk twee weken in een camper kan vertoeven. Uiteraard hadden we onze ogen wijd open in de hoop een beer te zien. Maar dat is helaas het enige dier dat we niet gepot hebben. Stiekem wel in het park, maar niet wild dus. Herten en Bizons stonden langs de weg, ook een Coyote zagen we over de weg voorbij schieten. Ik dacht zelfs dat ik een wolf tussen het groen door zag, maar ik weet het niet zeker. Op een gegeven moment ga je in elk takje wel wat zien. Naast de dieren en de prachtige natuur en bocht-weggetjes, waren de geisers ook heel bijzonder om te zien. Alleen die geur…

IMG_1619IMG_1796IMG_1833IMG_1934IMG_1992

Canyons
Dit is een beetje vals spelen. We hebben Bryce, Zion en Grand Canyon gezien. Het was allemaal bijzonder. Mooi die rode bergen. En door Bryce Canyon hebben we nog een mooie wandel/klim gedaan. Dat naar beneden ging perfect, maar naar boven was toch wel pittig. Daar heeft die bootcamp me niet op voorbereid. Maar ik heb het overleefd en het was het zweet dubbel en dwars waard.

IMG_2700 IMG_2767 IMG_2769 IMG_2876

Maar ook de Grand Canyon was waanzinnig. Een duur grapje, maar tof. We hebben alleen west gezien. Daar kon je bustour nemen die je naar vier punten bracht, inclusief de Skywalk. 160 dollar waren we armer. Je moet er wat voor over hebben. De skywalk was bijzonder, maar toch ook wel een beetje eng. Over een glazen plaat lopen en recht de diepte in kijken, brrr… Maar ook hier: totally worth it! En als je denkt dat je er dan bent… Op de skywalk mocht niets meegenomen worden. Omdat het natuurgebied schoon moet blijven en dan kunnen er geen telefoons en camera’s het ravijn in vallen. Maar gelukkig stonden er fotografen klaar en alle foto’s op een stickie kostte maar 60 dollar.

9A100139073_H 9A100139073_OIMG_3331

San Francisco
Deze stond al jaren op mijn verlanglijstje. Las Vegas en Los Angeles wilde ik wel graag zien, maar San Francisco, daar ging het allemaal om! We reden vanuit Mammoth Lakes, door Yosemite, naar San Francisco. Daar zouden we drie nachten hebben, dus twee volle dagen! Maar eerst nog door Yosemite heen, waar we in ieder geval de sequoia bomen wilden zien. Maar het was nogal een stuk rijden naar San Francisco en om de bomen te spotten, moesten we minimaal 2 uur wandelen. Jammer dat ze niet gewoon langs de weg stonden. Maar hier hadden we jammer genoeg geen tijd voor. Want om 18:00 uur moesten we in het stadion zitten van de San Fracisco Giants. Helemaal niet erg, maar wel jammer dat we weinig tijd hadden voor dit laatste nationale park van onze reis. Voordat we in SF aankwamen, stonden we in de file voor de Bay Bridge. Toen bij aankomst in het hotel was het inchecken, opfrissen en hup door naar het stadion. Wat nog best een stukje lopen is. Een paar blokken valt op de kaart mee, maar de blokken zijn bizar groot. Daar aangekomen kochten we een petje, een frietje, drinken en gingen we op onze plekken zitten. Helemaal bovenin. Heel bijzonder: alles zit kriskras door elkaar. Iedereen heeft lol met elkaar. Gewoon wedstrijdje kijken, geen gezeur. Zo moet het toch?

10471418_701208356640036_4682137314779419196_n 10636229_701208413306697_2529874319864244396_n

Dag 1
Vandaag wilden we eigenlijk fietsen en naar Alcatraz. Maar we hadden kaartjes voor 13.00 uur, dus dat fietsen gingen we niet meer redden. Doen we dat morgen wel. Redelijk uitgeslapen en ontbeten liepen we naar de cablecar. Daar legde een man ons uit dat het sneller zou zijn om een andere tram te nemen, aangezien we onze boot natuurlijk niet mochten missen. We kochten een kaartje en pakten de tram naar de haven. Daar hadden we nog tijd voor een hotdog en sloten we aan in de rij. Zo voeren we zo van SF naar het eiland. Alcatraz was heel bijzonder en indrukwekkend. Ik had Escape from Elcatraz nog nooit gezien, die downloadde ik meteen toen we thuis kwamen. Je kan op het eiland rondlopen en we deden een audiotour door de gevangenis. Heel gaaf was dat om mee te maken.

IMG_4516IMG_4530 IMG_4563 IMG_4670

Bij terugkomst liepen we langs pier 39 om de zeeleeuwen te spotten. Die liggen daar op de planken, helemaal niet te doen. Heerlijk zo’n leventje. Af en toe gleed er één over de ander heen. Leuke Kodak-momentjes. Met de kabeltram stopten we vlakbij China Town en liepen daar nog even doorheen. Omdat we laat hadden “geluncht” gingen we door naar een sportbar, zodat Erwin de Chicago Bears kon kijken. Maar uiteraard mocht ik niet juichen, aangezien ze tegen de San Francisco 49’ers speelden. De uitslag weet ik niet meer, maar na een onwijs lange wedstrijd en een emmer Corona’s liepen we weer naar het hotel.

IMG_4699 IMG_4720 IMG_4761 IMG_4778 IMG_4797

Dag 2
Vandaag gaan we fietsen. We pakken de kabeltram naar de fietsverhuur. We huren twee fietsen en gaan hop richting de Golden Gate Bridge volledig gestyled in een prachtige fietshelm. We wisten nu niet zeker of het verplicht was, maar deden hem toch maar op. Onderweg stoppen we een paar keer voor foto’s, langs de haven fietsen we door een park naar de brug. Een paar steile heuvels verder hebben we hem dan bereikt. We fietsen eroverheen, stoppen af en toe, voor foto’s, en vooral genieten van het uitzicht. Vanaf de brug zien we Alcatraz. Zo cool was dit. We fietsen terug en besluiten om naar het Golden Gate Park te fietsen. Onderweg konden we dan even lunchen. Wat was dit een fout van ons.

IMG_4846 IMG_4858 IMG_4878 IMG_4894 IMG_4940

Op de brug vragen we de weg aan een vriendelijk bewaker-mannetje (sorry, weet niet zo goed hoe ik hem moet noemen). We fietsen natuurlijk eerst fout (terug, waardoor we onnodig omhoog fietsen), maar vervolgens blijkt het nog veel meer omhoog te zijn. Na de zoveelste heuvel is de lol er vanaf. Het is warm, ik ben moe en fietsen gaat voor mij haast niet meer. Als we op de kaart kijken komen we erachter dat het park nog maar zes blokken is! We waren ondertussen alweer paar uur verder en wilden toch ook graag wel een hapje eten. Het was gewoon te ver en bovendien moesten we erna ook weer terug en dat allemaal voor 17:00 uur. Ongelooflijk hoever het Golden Gate Park en de Golden Gate Bridge uit elkaar liggen. Daar waren we niet op voorbereid.

Clipboard02

Dus besloten we om terug te fietsen. Maar je fietst toch niet dezelfde weg terug, zo saai. We fietsten zigzaggend door de straten heen terug richting de haven. Grote fout nummer twee. Heen was al omhoog, maar de straten die erna namen waren nog erger. In die zin dat fietsen geen optie meer was: twee blokken steil omhoog lopen, dan een blok steil omlaag lopen. Fietsen was er niet meer bij. Ik had het warm, dorst en was er zo klaar mee. Die arme Erwin, al dat geklaag van mij… Uiteindelijk bereikten we de haven, fietsten naar de verhuur, leverden onze fietsen in klaar. Heerlijk! We kochten nog wat souveniertjes en aten vrij vroeg bij een Italiaan. Heerlijke pizza, had ik toch echt wel verdiend. Want in de tussentijd hadden we nog steeds niets gegeten, omdat we niets waren tegengekomen. Maar achteraf kunnen we erom lachen hoor.

San Francisco vond ik echt waanzinnig! Ondanks de heuvels (pfff…), heb ik toch echt wel genoten. En wie weet komen we in de toekomst weer eens terug.